kolmapäev, 11. detsember 2013

Euroopa Loomemajanduse Allianss

Taani loomemajanduse juhtpersoon Rasmus Wiinstedt Tscherning, kes ühtlasi on European Creative Industries Alliance'i tegevjuht (ning juhib oma keskust CKO ja on varem töötanud nt Roskilde festivali turundusjuhina), tõi 03.10.2013 Tartu Loomemajanduskeskuses (CED13 raames) peetud ettekandes välja kolm põhjamaist lähenemissuunda loomemajandusele:
1. regionaalarengu suunal ettevõtete atraktiivsuse suurendamine turismi, kultuurist osasaamise võimaluse jms suurendamisega;
2. kasvuettevõtete suunal läbi loomingut kasutavate ettevõtete nt filmi-, muusika- ja disainitööstuse valdkonnas;
3. senisest suurema lisandväärtuse loomisega ettevõtluses laiemalt. Näiteks kasvõi lõbustusparkidega seonduv tööstus, mis on eriti arenenud USA-s. Disneyland on muidugi tuntuim kaubamärk, kuid sugugi mitte ainus edukas grupp.

Loomeettevõtjad peavad arvestama suurema määramatusega, kuna tarbija käitumist ja müügiedu on nende alal raskem prognoosida. Seda olulisemaks saab sektoriteülene loovusel baseeruv innovatsioon ja sellega seotud spillover-efekt. Näide päriselust: Kopenhaagenist Oslosse käib DFDS Seaways praam, mis sõidab kogu öö. Kiirem (ca 7 tundi) ja odavam oleks sõita autoga, või hoopis lennukiga. Kuid siiski valib suur osa tarbijaid ikkagi laevasõidu, kuna reisiga seondub peale transpordivajaduse ka meelelahutusfunktsioon.

Loomemajandus pakub lisandväärtuse võimalusi teistele majandussektoritele nii sisuliselt kui pealispindselt (pakendi vormis). Aga eesmärk on sellelgi äriline, mitte kunstiline - seega ajalik, mitte ajatu. Loomemajandusel on sageli teistest sektoritest tugevam rahvusvahelistumise ambitsioon (või pigem, selle potentsiaal on universaalsem, keeleruumiülesem), kuid - paradoks! - mahult jäädakse paraku sagedamini lokaalseks, elustiiliettevõtluseks. Nõnda on ka ärimahtude ja finantseerimisskeemi arendamine sageli suurem väljakutse kui teistes sektorites.

European Creative Industries Alliance (ECIA) on poliitika õppeplatvorm ja seda seletav initsiatiiv, mis pakub osalistele klastrivõimalusi ja kergemat ligipääsu finantseerimisele. Suvel 2014 ilmub neilt ka soovitustega raport. Osalised ollakse alates 2010. aastast Kopemhaagenist korraldataval auhinnasündmusel Creative Business Cup (CBC), kus ka Eesti osalemas käib. Seekord, 18.-20. novembril 2013 osales 42 riiki.

Kui Rasmuselt küsiti, kuhu ta investeeriks, kõlas vastuseks: eelkõige digitaalsesse loomemajandusse. Samas nt mänguarendusse investeerimiseks oli parim aeg paraku juba 3 aastat tagasi (vähemalt Põhjamaades). Küll aga vääriks investeerimist näiteks Hans Christian Anderseni muinasjuttudel põhinevad animafilmid, mis on toodetud Hiina turu jaoks. Või hoopis mõni põhjamaine (Nordic) restoran, mille nimi on "Norma".

Lingid:
cko.dk - Center for Cultural and Experience Economy
kreanord.org - grant programme
howtogrow.eu/ecia - Euroopa Loomemajanduse Allianss
creativebusinesscup.com



Kommentaare ei ole:

Postita kommentaar